Niklas Heikkilä – Energinen päiväkirja
Celltech sponsoroi Team Rynkebytä, jonka jäsenet osallistuvat hyväntekeväisyysprojektiin. Team Rynkebyn yksi kunnianhimoinen pyöräilijä on Celltechin värejä kunnioittava Niklas Heikkilä.

2019-02-11

Team Rynkebyn Niklas – energinen päiväkirja – 11.2.2019

Celltech sponsoroi Team Rynkebytä, jonka jäsenet osallistuvat urheilulliseen hyväntekeväisyysprojektiin. Projekti huipentuu kesäkuussa pyöräilymatkaan Pariisiin Tour De France maaliportille. 1200 kilometrin pyöräilymatkalla kerätään rahaa syöpäsairaille lapsille ja heidän hyväksi tehtävään tutkimustyöhön. Team Rynkebyn yksi kunnianhimoinen pyöräilijä on Celltechin värejä kunnioittava Niklas Heikkilä. Heikkilä treenaa alkuvuoden muiden tiimiläisten kanssa, eivätkä edes kovat pakkaset tai kaatosateet estä miestä puskemasta tiukkaa treeniohjelmaa. Treenien aikana Niklas ehtii ajatella erilaisia asioita – kuten virtalähteitä. Lue Heikkilän energistä päiväkirjaa ja elä hengessä mukana!

6.2.2019 – Pakkasta ja pimeää ei pyöräilijä pelkää

Talvikausi on pimeää ja vaikka kaupungissa onkin suht valoisaa, on lisävalo silti tarpeen. Ilman fillariin kiinnitettyä ajovaloa, en tulisi toimeen. Suomessa pimeyden lisäksi pitää myös ajatella pakkasta, johon moni valo hyytyy. Lenkin aika ei ole kiva havahtua siihen, että valo vain himmenee ja himmene ja lopulta sammuu – keskellä hiljaista metsätaivalta.

Mutta onneksi insinööri tykkää luonnostaan askarrella! Kokosin omaan lamppuuni litiumakkupaketin, joka ei ihan pikkupakkasiin kyykähdä. Olisi ollut mahtavaa käyttää vaikka Saftin pakkaskennoja, jotka kestävät jopa -40 asteen pakkasen, ja jotka olisivat kooltaan sopivan pieniä, mutta sellaisia ei ole ihan ”hyllykamana” tyrkyllä. Toisaalta Suomessa on loppujen lopuksi melko vähän kovia pakkaspäiviä, joten teknisesti vähän vaatimattomampikin paketti on toimiva.

Lamppuni suuritehoinen LED-valo saa käyttövoimansa 8.4 V litiumioniakusta. Tein akkupaketin 2S3P (kuudella kennolla) ratkaisuna Samsungin laadukkailla 18650-kennoilla. Reilu ylimitoitus on mahdollistanut sen, että lamppu toimii kohtalaisesti jopa -20 asteen pakkasessa. Ainoa haaste on akkujen lataamisessa, sillä niitä ei saa ladata alle 0 asteen lämpötilassa, joten tämä on huomioitava pitkillä pyörämatkoilla.

No, viime päivien sää on näyttänyt taas siltä, että pakkasen kestävyyttä parempi ominaisuus on näin talvellakin vesitiiveys. Mutta eteenpäin sanoi mummo loskassa… vai miten se nyt menikään.



Niklas